onsdag 16 september 2015

En fin start på skolåret! Fina elever, forskning och så var det en liten vattenskada...

Nu är vi igång. Inflyttningen till Lemland har gjort att den vågdal vad gäller elevantal som förväntades inte blev av. Istället för 118 elever, som statistiken sade för ett halv år sedan, har vi 124 elever inskrivna i skolan. Dessutom finns i kommunen 5 elever som uppfyller sin läroplikt i hemmet i och med att föräldrarna har tagit på sig läroplikten och utför så kallad hemundervisning.

Det betyder att vi i kommunen har 129 elever som är i åldern att gå i åk 1-6 vilket får anses som ett medeltal på vad vi brukar ha i Lemlands grundskola. Det blev med andra ord ingen nedgång i elevantalet, istället blev det en ökning i elevantal från 121 till 124 elever i skolan.

Jag kallar mitt inlägg "En fin start på skolåret". Det stämmer absolut vad gäller våra elever. Detsamma gäller vår personal på skolan som nästan är densamma som förra året. Ulrika Nordberg arbetar numera som elevassistent i Strandnäs skola. Tack Ulrika för dina år hos oss! Ett tack även till Gudrun Jansson och Camilla Häuselmann som numera tjänstgör i KHS. Ny i gänget är Nina Forsman som arbetar som elevassistent och en nygammal är Fredrika Stolt-Linberg som återvänder som skolhälsovårdare.

Vår satsning på att utöka antalet Ipads i undervisningen får vänta lite grann. Vi kommer under hösten att arbeta vidare internt med frågan, men budgetramarna ger oss vissa begränsningar som vi måste ta hänsyn till. Vi kommer under hösten att bjuda in er till informationsträffar för att berätta mer om det. Innan vi informerar er föräldrar måste vi arbeta vidare med det administrativa frågorna och att alla frågetecken reds ut i förväg så att vi kan svara på alla era frågor om Ipads i undervisningen. Vi kommer under hösten även att göra studiebesök till skolor som har kommit längre än oss för att lära oss mer om hur man på bästa sätt kan använda Ipads i pedagogiken.

Som ni märker har vi mycket att glädjas för och det ska man uppskatta. Men visst har även vi vissa utmaningar. Den 6/9 regnade det extremt mycket i Söderby. Tyvärr ledde det till att vår källare som används som skolans lager för litteratur och skolmaterial översvämmades. Måndagen den 7/9 möttes vi av 22,5 cm vatten i hela källarvåningen under lärarrummet. Det enda som utrymmet används till vad gäller undervisningen är att det i källaren finns ett litet undervisningskök där eleverna brukar till exempel baka eller syssla med laborativ matematik. Källaren är numera avstängd och fastighetsskötarna arbetar med att flytta material som inte är skadat till korridoren utanför "bombskyddet", som tidigare fungerade som skolans möbellager. Lösningen kommer att gälla endast under saneringstiden och möblerna flyttar till en annan lokal i kommunen. Tur i oturen är att det är lätt att stänga av den del av skolan som är vattenskadad och att det inte kommer att påverka eleverna på något sätt och att arbetet med att åtgärda vattenskadan redan har påbörjats.

Forskning är viktigt vad gäller pedagogik och det här läsåret kommer vi att delta i två olika forskningsprojekt i samarbetet med Niilo Mäki Institut (NMI). NMI är en tvärvetenskaplig forsknings- och utvecklingsenhet med fokus på inlärningssvårigheter i Jyväskylä. Forskningen är inriktad på utvärdering och rehabilitering av inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och daghem (Inlärningssvårigheter, ILS-projektet 2015-2018). Inom ILS-projektet utvecklas metoder för lärarna i skolorna samt övriga personer som jobbar med barn med inlärningssvårigheter. Det skall bli mycket intressant och lärorikt att få vara med i denna viktiga forskning. Inom kort kommer jag att återkomma med mer information om forskningsprojekten.

Dessutom kommer lärarstuderande Jessica Sundström att utföra sitt examensarbete på skolan. Hennes examensarbete handlar om hur lärare i åk 4-6 använder sig av multimodalt skrivande i skolan och hennes examensarbete kommer att vara fokuserat på lärarnas tankar kring detta område. Multimodalitet uppmärksammar det faktum att kommunikation alltid sker i flera "teckenvärldar" samtidigt. Vi är multimodala i vårt kommunicerande med andra. Olika "teckenvärldar" är rörelse, auditivt, muntligt, skriftligt, visuellt, rumsligt, taktilt etc.. Det ska bli intressant att följa Jessicas examensarbete.

Mycket är på gång som ni märker. Vill ni ha en översikt över vår terminsplanering kan ni klicka här! Vi har en härlig termin framför oss och vi får bara hoppas att terminen fortsätter lika bra som den har börjat.

Hälsningar

Andreas Wiklund
Skolföreståndare Lemlands grundskola

skylt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar