torsdag 7 mars 2013

MIP och iPads hela dagen och i framtiden...?

Idag skall jag bli lite klokare. Det vet jag. Jag börjar dagen med att diskutera lagar och paragrafer som rör IT-frågor i skolan. Jag tänkte vara riktigt modern och uppdatera det här inlägget live.

Kommentera gärna under tiden jag skriver. Det ska bli en intressant dag.

Om det där med att bli lite klokare tänker jag så här... Kan jag koppla ihop det jag lär mig idag med något som jag kunde sen tidigare blir jag lite klokare/förståndigare, kanske...

Jag är på kurs, MIP = Media- och IT-kompetens i Praktiken för skolledare. Vi diskuterar barns mediavanor. Vet vi något om dem? Vet vi vad de gör på nätet egentligen? Ja, det vet vi men vi vet inte vart deras vanor tar vägen i framtiden. Vi delar en rädsla för vad de gör på nätet, kanske är det samma rädsla för det okända som vi känner som föräldrar alltid har känt. Hur mycket skall man begränsa deras användande av digitala redskap? En tanke är att sovtid är viktigare än skärmtid. Fasta rutiner vad gäller sova, läxor och mat är något som vi bör värna om. Som ni märker har jag inte svar på alla frågor, men att som förälder vara noga med fasta rutiner och se till att barnen får sin rätt till sömn är något som vi kan göra.

Goda sömnvanor är en viktig del av en bra livsstil. Barn och ungdomar behöver sömn för att hjärnan och kroppen ska kunna växa, läka skador och återhämta sig. Dessutom växer och utvecklas barn snabbt, därför behöver de mycket sömn.

IT har blivit en helt naturlig del av våra elevers liv. Detsamma gäller deras tid i skolan. I vår skola har har vi fyra trivselregler. Istället för att skriva detaljerade regler för hur eleverna skall göra när de använder datorer i skolan, fungerar skolans allmänna regler för även det här. Man skall visa hänsyn till varandra, respektera varandra och vara försiktig med skolans datorer.

Då var det dags för kurs i Ipads i undervisningen. Jan Alin från Vasa Övningsskola föreläser om hur man använder iPads i undervisningen. Ett bra sätt att starta projektet. Vi skall lära oss hur man i praktiken kan använda IPad i klassrummet. Ett bra sätt att börja, en erfaren pedagog som vet vad man inte ska göra men framför allt vad man ska göra.

Att inse att man behöver hjälp är något som jag har i sett idag. Med Jans hjälp kommer vi att slippa några av de misstag som vi annars skulle göra. Visserligen lär man sig kanske allra mest genom misstag men genom att inse behovet att man behöver hjälp vinner man tid. Tiden är kanske det vi har minst av i det moderna samhället. Tiden vi har sparat genom att anlita Jan som föreläsare kommer eleverna till gagn och det är för dem vi finns till. Elevernas behov i fokus som alltid. Med på föreläsningen är lärare från Lumparland, Lemland, träningsundervisningen och distriktets IT-handledare samt några till som har arbetsuppgifter nära elever eller administration. Föreläsningen kommer hela distriktet till nytta och glädje, precis som det ska vara.

Jan berör bloggar i skolan. Det visar sig att Jans klass använder bloggar på samma sätt som vi gör. Det känns som om vi är på rätt väg. Bloggar ger oss alla möjligheten till att få inblick i vad vi gör i skolan. Vi vinner alla på öppenhet och eleverna får en chans att få mottagare för det de gör i skolan. Deras skolarbetet känns viktigt att visa upp. Viktigt på riktigt som det heter.

Nu slutar den här lilla LIVE rapporteringen med en bild på Jan Alin. Tack Jan för en bra föreläsning och till er alla läsare önskar jag en riktigt trevlig helg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar