torsdag 28 mars 2013

Läsförmågan kan aldrig underskattas men alltid uppskattas och uppmuntras!

Idag tänkte jag skriva om läsning. Under läsåret 2012-2013 är läsning ett av våra tyngdpunktsområden och ett återkommande inslag i pedagogiken. Just nu har vi besök av läshunden Alma. Alma har fått höra alla elever i åk 1-2 läsa högt. Forskning sker hela tiden på området läsning. Ett av resultaten som forskningen gett oss är vikten av att man får möjligheten att läsa högt för en lyssnare som helhjärtat tar del av det man läser. Vikten av att höra det man läser, sin egen röst, förälderns röst eller lärarens röst kan inte underskattas. Här har tekniken gjort enorma framsteg och till exempel har appar gjorts som gör att när man skriver sig till läsning även kan höra sin text läsas samtidigt som man skriver. Testa appen Skolstil! Sär här såg det ut när Mathilda läste för Alma.

 
Det har gjort ett flertal reportage om läshundar i massmedia. Ni kan till exempel läsa den här artikel som publicerades för ett år sen:
 
 
Läsningens betydelse för inlärningen är inget nytt men har under många år lyfts fram som ett område som skolor bör uppmärksamma. En av orsakerna är att pojkarnas läsutveckling är väsentligt annorlunda än flickorna. För att tala klarspråk så läser pojkarna sämre än flickorna. Att locka pojkarna till att bli aktiva läsare är svårare än att få flickor att bli aktiva läsare. Vad kan skolan och hemmen göra för att hjälpa pojkarna i sin läsutveckling? Den som alla föräldrar kan göra är att läsa för sina barn. Att sluta läsa högt för tidigt för sitt barn kan vara en av orsakerna till att läsförmågan påverkas. Att skapa en positiv bild av läsandet är väldigt viktigt, det ska vara kul att läsa och vi vet alla att vi inte kan lyckas ifall man känner att läsningen är ett tvång. Det gäller för vuxna och barn. Skolan skall lyfta fram läsningen som något viktigt, till exempel har vi regelbundet något som vi kallar för "Hela skolan läser". Det innebär att alla i skolan under en lektion läser: lärare , elever, assistenter, lokalvårdare, föreståndare. Köket läser inte men om de skulle kunna ta en timme paus så vet jag att de skulle göra det. Det spelar ingen roll vilket ämne man har för precis den timmen finns inget viktigare än att läsa. Jag inledde det här stycket med att kalla pojkars läsutveckling för annorlunda och jag läste i veckan en forskningsrapport som lyfte fram pojkarnas mognad som en av faktorerna som kan vara av betydelse. Faktum är att när pojkarna går ut grundskolan är deras läsförmåga sämre än flickornas. Om man ser det i relation till att pojkarnas allmänna mognad utvecklas i en annan takt än flickornas, kanske en av förklaringarna kan finnas där.
 
Uppmuntran och uppskattning är saker som man vet att ger resultat. Detta gäller även läsning. Att ge plats till läsning och skapa en positiv attityd till läsning redan när barn är små är ett sätt. Kanske vi underskattar läsningen som fritidssyssla. Det finns ett litet klipp där Cia pratar om precis det här. I höst planerar vår fritidssekreterare och bibliotekssekreteraren att starta en läsklubb. Det skulle ge de elever som gärna använder sin fritid till läsning ett ställe där man med andra som har samma fritidsintresse få syssla med sin hobby - läsning. Vilken toppen idé!
 
Jag avslutar det här inlägget med att ge er länken där Cia pratar om läsning och om ni har tid över i påsk - passa på att läsa en bok eller ännu bättre, läs en bok högt för era barn!
 
 
 Glad påsk!

1 kommentar:

  1. Jag är så glad att Alma är med i Lemland nu. Jag tror mycket på det här med läshundar och hoppas verkligen att få in den i vår verksamhet i ännu större skala från HT 2013. Det är enormt viktigt. Tack för dina tankar om ämnet! Glad Påsk! Elspeth

    SvaraRadera