fredag 19 september 2014

Elevhälsa dag 2

Då var det dags för dag 2. Den ska bjuda på "Hjärna i skolan", "Samverkan - med eleven i fokus", "Självskadebeteende hos unga" och "Hur gör vi med ELOF? - elever som inte vill gå till skolan".

Allvarligare ämnen än i går som kräver mer eftertanke innan man skriver i bloggen. Därför kommer rapporten inte direkt utan senare under dagen.

Hjärnan i skolan - Marie Ryd

Hennes föreläsning kommer på mailen och de anteckningar anteckningar jag skriver är som tidigare en blandning av hennes föreläsning och mina egna tankar.

Marie inleder med en ntroduktion/genomgång av hjärnans funktioner.

En tanke kan bygga om hjärnan. En föreställning/tanke skapar synapser och aktiverar neuronala nätverk. Det är aldrig slöseri med energi att vända energin inåt.

Maten i skolan = en möjlighet/nödvändighet för att utveckla neuronala nätverk. Det måste vara ett argument när man kämpar för mera pengar för mat i skolan. 2% av kroppen gör av 20% av kroppens energi. 

Mindfullness - handlar om perception. Man är med i situationen med hela sinnet, så enkelt men ändå så svårt. Man upplever Flow. 

Flow = tydliga mål, omedelbar feedback, balans utmaning - förmåga, koncentrationen fördjupas, kontroll, nu är det enda som finns, tidsupplevelsen förändras, jaget i uppgiften förloras, utvilad, dygnsrytmen påverkar. Hur passar det här in i skolans system med raster, avbrott i elevernas koncentration?

Vi måste använda arbetsminnet med respekt. Arbetsminnet är som en scanner och är möjligt att träna. Det upptar allt mer av skolans medvetande och ökar i betydelse. Hur kan vi ta till vara kunskapen? Med respekt menas den otroliga mängd information arbetsminnet bearbetar, 10 byte/sek möter ögat varje dag och hela tiden.

Beslutsfattande kan ske intuitivt eller reflekterande. Det påverkas av det mentala sinnestillstånd man är i, mer än man tror. Det gäller alla beslut man må ta under en dag, allt från vilken mjölk man köper till beslut av vikt. I skolan behöver vi fokusera på det mentala sinnestillståndet. Var är vi och hur mår vi? Påverkar det vårt beslut?

Relationer är så viktiga för oss att det är högsta prioritet för hjärnan. Om man är otrygg kan man inte lära sig något. Tryggheten kommer inifrån. Om man är trygg, god självkänsla så finns det utrymme för att lära sig. 

Det mentala sinnestillståndet smittar genom spegelneuroner. På vilket sätt du möter gruppen påverkar. Mentalisering är en viktig pedagogisk förmåga. Den är träningsbar och formbar. Dessutom är det viktig ledarskapsförmåga.

Empatin och medkänsla fungerar belönande för individen. Dopamin belönar hjärnan och skapar en win-win situation. Bara vinnare med andra ord. Vi har samma smärtsystem för fysisk- och socialsmärta. Här blir empatin och medkänslan viktiga att betona i skolan.

Akut stress kan vi hantera. Den kroniska stressen kan vi inte hantera. Hjärnan fastnar i ett hotläge, kognitionen försämras. 

SCARF - där hänvisar jag till åhörarkopior. Det handlar om 5 sociala domäner som är känsliga för hot vs belöning. Här kan man läsa mer om det:
 
  • Status: Our relative importance to others
  • Certainty: Our being able to predict the future
  • Autonomy: Our sense of control over events
  • Relatedness: Our sense of safety with others
  • Fairness: Our perception of fair exchanges between people
http://thehypertextual.com/2013/04/23/social-neuroscience-scarf-model-and-change-management/

http://www.tmaworld.com/news-insights/viewpoints-articles/scarf-the-brain-and-collaboration/

Motionen är av stor betydelse. Man syresätter hjärnan, blir mer stresstålig, ökar sin koncentrationsförmåga. Den har betydelse för hjärnans återhämtningsförmåga.

Det här gäller alla och skall finnas på alla arbetsplatser. Time-in = den inåtgående rörelsen, träningen på att uppmärksamma jaget, självkänslan, självkännedom, EQ etc.

Om man tränar på time-in spiller det över på annat och ger positiva bieffekter. Självkänsla, självbild och självförtroende bygger annat, ger förutsättningar till annat. Man tränar den delen av hjärnan som kallas Insula.

----------
Resten av dagen kommer att ägnas till svåra frågor som självskadebeteende hos unga och hur vi gör med elever som inte går till skolan. Jag kommer inte att blogga om dessa ämnen utan koncentrera mig på lyssnandes konst. Det är svåra frågor som kräver eftertanke. Frågor som tyvärr har en tendens att öka i vårt samhälle.

Jag klistrar in åhörarkopiorna så ni kan få ta del av dem i alla fall.

http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2014/09/Elevhalsa_SthlmHT14_ThereseEriksson.pdf

http://www.skolporten.se/wp-content/uploads/2014/09/Elevhalsa_SthlmHT14_KenthHedevag.pdf

Det här får bli slutet på rapporteringen från konferensen Elevhälsa och avslutningsvis får jag framföra min tacksamhet att jag fått ta del av den här konferensen och på det sättet fått mer kunskap om frågor som vi i skolan inte kan blunda för.

Andreas Wiklund

Skolföreståndare Lemlands grundskola






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar