torsdag 16 januari 2014

IT i skolan - vad gäller just nu

Idag är jag på Dialog 2014, seminarium om IT i skolan, vad som gäller just nu och vad man ska satsa på. Fortfarande talas det om sociala medier och alla möjligheter just nu. Just nu lyssnar jag på Johan Lindström, en ålänning som jobbar i Sollentuna som skolledare. Duktig kille som satsar tid på att ta reda på vart man är på väg. Det är viktigt att lyssna på dem som hittar kraft och vill göra det. Då menar jag att ha modet att visa vart man skall gå. Ett steg är att lyssna på dem som verkligen gör det.


Ingen kan allt! Nu ska jag lyssna en stund på Johan innan jag kommer med nästa uppdatering.

Eftersom information finns i mängder och man måste komma ihåg att betona vikten av källkritik. Vägleda eleverna och ta tid för det. 

Twitter är något som vi inte använder ännu, kanske det är dags. När vi prövade Twitter för ett par år sen blev det ingenting av det kanske annorlunda nu. Ett sätt är att informera sig själv. Många professionella diskussioner finns på Twitter medan det sociala samspelet är på Facebook. Skolgruppen för skolgrupper finns på Facebook. På Twitter finns #skolchatt och #rektorchatt som bra forum att följa.



Den pedagogiska modellen är det viktigaste och komma ihåg vad det är som vi skall lära ut. Att vara lärare är att välja rätt metod vid rätt tillfälle. Bra sagt!

Allt vad vi gör skall vara grundat i läroplanen.

Tack Johan!

Nu är det dags för nästa seminarium.

------------
Learmify - Sara Nyström presenterar

http://www.learnify.se

Digitala lärresurser ska det handla om.

En samlingsplats för material man kan användasig av i undervisningen. Man kan samla sitt material på deras hemsida och om man vill dela med sig till andra lärare. Jag försöker skapa mig ett konto just nu....

Det verkar vara en bra tjänst. Lättast är att ni besöker deras hemsida, det var hemsidan som de visade och hur ma skapar ett konto.

Nu är det dags för lunch.

---------

Jonas Lidahl - spel i undervisningen 

Nu tror jag att min son skulle vilja vara med. Minecraft i skolan


 
Game Education 
 
Jonas Lindahl är lärare i 
svenska och engelska på 
högstadiet, han utvecklar 
arbetssätten tillsammans 
med eleverna från förskolan 
till högstadiet och med kolle-
gorna.  
 
Vare sig det gäller språk, 
kommunikation eller demo-
krati arbetar han och elever-
na med många uttrycksfor-
mer, muntligt och skriftligt, 
med film, datorer och andra medier. I det 
lilla med varje elev, och i det stora, ut 
mot världen.  
 
I sin föreläsning kommer Jonas 
att berätta hur han använder da-
torspel i sin undervisning. Han 
kommer också att prata om sitt 
arbete med Minecraft, andra spel 
och hur han tillsammans med ele-
verna tillverkat spel-appar.  Jonas 
kommer att visa och inspirera till 
att använda spel i olika ämnen.  
 
Jonas var i år nominerad till det 
svenska priset Guldäpplet för sitt 
arbete med eleverna. 
 
 
” Kan spel utveckla förmågor?"

Vi får se vad han har att säga, jag behöver övertygas... Det börjar bra.

Minecraft Wiki - barnen möter en språknivå som är högre än de möter i skolan. Man tränar omedvetet på att hantera språk och dialoger i spelet. Spelaren utvecklar sin förmåga att kommunicera omedvetet. 

Spel kan utveckla den strategiska förmågan, förmågan att planera och strukturera. Det finns spel som lyfter fram kunskap sammanknuten med spelets tema - Legend of Zelma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda

Gamification - man använder element i spel i andra sammanhang. En trend som börjar komma i samhället.

Gameplay

Vad är gameplay - varför man spelar men framför allt varför man fortsätter spela. Vad är det som gör att eleverna fortsätter att vilja lära sig? Fortsätta på egen hand...

Vad gäller språkträning har många spel kommunikativa moment som återspeglar läroplanens innehåll.


Hur lär spelet dig att spela? Berätta på engelska. Hur är det uppbyggt? Om man ändrar reglerna, vad händer? Man utvecklar elevernas analytiska förmåga och kommunikativa förmåga. Spelet var Tintin som innehåller många olika moment.

Gamesallad och Gim. Jag ska kolla upp vad Jonas gör och menar med det och återkommer med det.

www.gamesnplay.se - eleverna kan vara speltillverkaren och skapa spel själva.

Och så var det Minecraft som Jonas har blivit känd för. Ett samarbeta med MinecraftEdu.com
Eleverna visualiserade ett heltmämnesområde med hjälp av Minecraft. Flipped classroom blev effekten och elevernas kunskaper användes som redskap. I spelet inkluderades vanliga traditionella arbetsuppgifter som sedan tags med i spelet. Till exempel fysikexperiment. Man byggde verkliga miljöer, man byggde Norrtälje hamn och inkluderade lokalhistoria i föremålen i spelen.

Intressant och modigt av läraren Jonas Lindahl.
---------
Jag avslutar dagen med att lyssna på Johan Lindström igen.

Konkreta tips skall det handla om. 

Johan kommer nu att berätta om praktiska tips och han börjar med QR-koder. Jag kommer nu att avsluta min "rapportering" från Dialog 2014. Jag tänkte att det kunde ge er läsare en bild av vart de pedagogiska vindarna blåser. Nu ska jag luta mig tillbaka och bara lyssna under det sista passet. Jag kommer att återkomma till det här inlägget och rätta lite stavfel och annat. 



Tänk vad många möjligheter det finns om man använder IT på rätt sätt vid rätt tillfälle i undervisningen.


Andreas Wiklund

Skolföreståndare Lemlands grundskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar