tisdag 20 augusti 2013

Läsår 2013-2014 - Välkomna till det nya läsåret!

Tiden rusar fram. Vi kan lägga sommarlovsdagarna bakom oss och med nya krafter ta tag i hösten med allt vad det innebär.

Skolmänniska som jag är läser jag forskningsraporter nu och då och via Facebook har jag snappat upp den här artikeln.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-tank-dig-smart-och-frisk/

Under mina år som lärare och skolföreståndare har jag många gånger sett hur mycket rätt inställning betyder kombinerat med god självkänsla och självförtroende. Ni vet alla hur svårt det är att hitta det sinnestillståndet men om man är medveten om tankens kraft att hjälpa en själv att lyckas bättre, finns i alla fall förutsättningarna att göra det. Om man tror att man kan, lyckas man alltid lite bättre än vad man skulle göra ifall man inte trodde det. Enkelt men ändå så svårt att komma ihåg.

Samma tema har en norsk föreläsare, Lars Losvik, som jag har haft nöjet att höra två gånger här på Åland (http://www.larslosvik.com/). Han talar bland annat om mentala spår och hur man kan skapa positiva menatala spår genom att medvetet tänka positivt. Tänker man varje dag på glädjen att få komma till sin arbetsplats och det positiva som finns där skapas menatal tankespår i hjärnan som hjälper en att känna en mer positivt laddad energi när man väl är där. Det är så lätt att fokusera på det negativa men om man medvetet fokuserar på det som är bra har det en tendens att växa. Överlag har det som man fokuserar på en tendens att växa så gör som Lars och till viss del jag själv. Fokusera på det postitva så växer det!

Med de här orden vill jag hälsa alla elever, föräldrar och personal välkomna till läsår 2013-2014! Det ska bli ett bra läsår och följ mitt råd att fokusera på det positiva vi har omkring oss så bli allting så mycket lättare.

Andreas Wiklund


Skolföreståndare, Lemlands grundskola


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar